Ігри у навчанні діалогічного мовлення
ЗАПИТАЙ І ДАЙ ВІДПОВІДЬ
Мета: Навчання будувати запитання і відповіді з опорою на картину.
Учитель вішає картину. Клас ділиться на дві команди. Гравці першої команди ставлять запитання учасникам другої команди, а ті на них відповідають. Після кожного наступного запитання команди міняються ролями: той, хто відповідав, ставить запитання і навпаки. Якщо запитання повторюється, учень, який його поставив, залишає гру. Перемагає та команда, яка останньою поставила запитання.
РОЗПИТАЙ ПРО МІСТЕРА ІКС
Мета: Розпитування про людину: її ім'я, вік, адресу, номер телефону, професію, сімейний стан (одружений чи ні), національність.
Учитель готує картки-анкети, в кожній з яких заповнена лише одна графа (зразки карток див. нижче). Кількість карток повинна дорівнювати кількості учнів у класі. Картки з тією самою інформацією можуть бути у двох-трьох учнів. Кожен учень отримує одну картку з метою якомога швидше зібрати решту інформації, опитуючи своїх товаришів:
What is Mr. X's name?
What is Mr. X's address?
What is Mr. X's telephone number?
What is Mr. X?
Is Mr. X married?
What is Mr. X's nationality?
Зібравши всю інформацію, учень має бути готовий розповісти все про містера Ікса з опорою на картку. Хто зробить це раніше за інших, стає переможцем.
***************************************************
Name John Fisher........ Name...........................
Address....................... Address 15 Park Road Exeter.
Telephone number....... Telephone number.......
Occupation.................. Occupation..................
Marital status.............. Marital status..............
Nationality................... Nationality...................
****************************************************
Name........................... Name...........................
Address....................... Address........................
Telephone number 6453210 .............................. Telephone number
Оccupation. ................ Occupation Bus driver.
Marital status............... Marital status...............
Nationality................... Nationality
Name........................... Name...........................
Address........................ Address........................
Telephone number....... Telephone number.......
Occupation.................. Occupation..................
Marital status Married. Marital status...............
Nationality................... Nationality Australian.
НАЙВАЖЛИВІШІ РЕЧІ
Мета: Повторення назв предметів, обмін висловлюваннями про важливість цих предметів для людини.
Учням заздалегідь дається завдання принести в клас три предмети, які вони вважають для себе найважливішими. Предмети можна замінити малюнками.
У класі учні працюють парами. Вони показують один одному предмети (малюнки) і пояснюють, чому вони їх вважають найважливішими. Поспілкувавшись з одним учнем, учасник гри підходить до іншого, і розмова відбувається в такий самий спосіб. Гра триває 10-15 хвилин. Вона закінчується груповою бесідою, в якій деякі учні пояснюють важливість речей, обраних їх співрозмовниками. Водночас учитель з'ясовує, чи є такий предмет, який принесли в клас. Учні пояснюють, чому саме цей предмет найважливіший для них усіх.
ХТО ЦЕ?
Мета: Активізація лексики до теми «Зовнішність людини, одяг»; діалогічне мовлення з цієї теми.
Учень виходить з класу, а решта учнів домовляється, чию зовнішність вони будуть описувати. Той, що повертається до класу, задає загальні, спеціальні та альтернативні запитання (крім запитання Who is this?) про свого однокласника.
Наприклад:
Is this a boy or a girl?
Is he/she tall?
Is his/her face round?
What colour is his/her hair?
What has he/she on?
Якщо відгадано правильно, учень, зовнішність якого описували, виходить з класу, і гра триває.
ДЕ МІЙ ДРУГ?
Мета: Активізація лексики до теми «Людина, її зовнішність, одяг»; діалогічне і монологічне мовлення на цю тему.
Це рольова гра. Для неї обирають двох учасників, з яких один грає роль міліціонера, а другий —учня, який загубив у незнайомому місті свого друга. «Міліціонер» сідає за стіл, до нього підходить той, що загубив свого друга, і звертається за допомогою. «Міліціонер» ставить йому ряд запитань у такій послідовності: ім'я і прізвище друга, вік, де вчиться, місце проживання, зовнішність, у чому був одягнений. Уважно вислухавши відповіді на ці запитання, «міліціонер» бере в руки уявний мікрофон, умикає уявний гучномовець і передає інформацію «по радіо» в тій самій логічній послідовності. У цей час учень, якого «загубили», підходить до «міліціонера». Обидва учні дякують йому за допомогу.
Гра може продовжуватись, ролі міліціонера і учня, який шукає свого друга, виконують уже інші учасники гри.
радіо» в тій самій логічній послідовності. У цей час учень, якого «загубили», підходить до «міліціонера». Обидва учні дякують йому за допомогу.
Гра може продовжуватись, ролі міліціонера і учня, який шукає свого друга, виконують уже інші учасники гри.
ПРОБЛЕМИ Й ПОРАДИ
Мета: Складання мікродіалогів типу проблема — порада. Вживання модальних дієслів у порадах (you could, you might, you should, you ought to, you might as well).
Клас ділять на дві групи. Кожний учень першої групи обдумує яку-небудь свою незначну проблему, стосовно якої він хотів би отримати пораду. Учитель для прикладу може висловити які-небудь свої проблеми (І can't always find time for a walk. I'd like to write a letter to my cousin, but I've lost her address ...).
Завдання учнів другої групи — порадити щось з приводу певної проблеми, користуючись формулами порад, які вчитель пише на дошці або на роздавальних картках.
Учні вільно ходять по класу, утворюючи пари. Кожний учень першої групи повинен отримати поради стосовно своєї проблеми від 6-7 учнів другої групи.
Потім усі учні повертаються на свої місця, і в ході групової бесіди учитель з'ясовує, які проблеми мають деякі учні, які поради вони отримали, які з цих порад вони вважають найбільш слушними.
ДВАДЦЯТЬ ЗАПИТАНЬ
Мета: Вживання питальних речень; розвиток діалогічного мовлення.
Один учень задумує який-небудь наявний у класі предмет, наприклад: стрічка в косі дівчинки. Він пише назву цього предмета на папірці, який віддає вчителеві. Учні повинні відгадати, що це за предмет, ставлячи по черзі запитання про його колір, форму, розмір, місцезнаходження та призначення, а ведучий учень відповідає. Якщо після деякої кількості запитань учень, який по черзі має ставити запитання, здогадається, про що йдеться, він запитує: Is this a (the) ...? Якщо він відгадає предмет, стає переможцем в цьому раунді і сам визначає предмет для наступного раунду, якщо помилиться, виходить із гри, а інші учні продовжують ставити запитання по черзі. Якщо після 20 запитань ніхто цього предмета не відгадав, переможцем стає той, хто задумав предмет. Він називає його і починає наступний раунд, загадавши інший предмет.
Наприклад (загадують стрічку в косі):
— Is this as large as the map on the wall?
— No, it isn't as large as the map.
— Is it made of paper?
— No, it is not made of paper.
— Is it made of cloth?
— Yes, it's made of cloth.
— Is it a pupil's thing?
— Yes, it is.
— Is it in front of me or behind me?
— It's in front of you.
— Is it square?
— No, it is not square.
— Is it cheap or expensive?
— It's cheap.
— What colour is it?
— It's green.
— Is it Ann's hair ribbon?
— Yes, it is. You are the winner.
РАДІСТЬ ЧИ ПРИКРІСТЬ?
Мета: Розвиток навичок діалогічного мовлення. Вживання прикметників, які виражають позитивні чи негативні емоції (to feel happy, unhappy, cheerful, glad, upset, depressed about smth).
Учитель готує відповідно до кількості учнів картки для рольової гри, на яких зазначено три причини, що завдають радості чи прикрості. Необхідно, щоб кожна картка мала свого логічного двійника з протилежним почуттям з приводу тих самих факторів (зразки карток подано
нижче).
На уроці кожен учень отримує картку і протягом 2-3 хвилин запам'ятовує факти, що завдають радості чи прикрості. Потім учні повертають картки вчителеві. Працюючи в режимі «натовп», вони розповідають один одному про свої радощі чи прикрощі і висловлюють слова співчуття чи радості (Oh, that's great! I'm so glad for you! Oh. I'm sorry for you! тощо).
Мета такого спілкування — знайти людину, яка поспівчуває і розрадить тебе, допоможе позбутися пригніченості. Відшукавши пару, учні сідають і обговорюють свої обставини: один з них продовжує скаржитись, а другий намагається його втішити. Потім в ході групової бесіди учитель з'ясовує, в котрій з пар переміг оптимістичний настрій.
You feel depressed about three things: |
You feel happy because: |
Your mother has told you to do the room. You have received a four in English. It's raining. |
You are going to do the room. You've received a four in English. It's raining. |
You feel unhappy because of the three things: |
You feel cheerful because of the three things: |
ЯРМАРОК
Мета: Монологічне і діалогічне мовлення; повторення назв речей, тварин.
Учитель готує близько ЗО малюнків предметів і тварин, назви яких відомі учням, і кладе їх купкою на столі.
Клас ділять на дві нерівні групи. Дві третини групи гратимуть роль продавців, одна третина — покупців. «Продавці» підходять до столу і витягують три малюнки з купки. Після цього «продавці» розкладають свій «товар» і готуються його рекламувати.
Учитель у цей час пояснює «покупцям», що кожний може «купити» не більше п'яти речей. Вибір «покупки» значною мірою повинен визначатися тим, як добре «продавці» рекламують свій «товар». Далі «покупці» підходять до «прилавків», слухають рекламу і вибирають собі «товар». Коли всі «покупці» купили собі зазначену кількість речей, з'ясовують, хто з «продавців» розпродав увесь «товар» або в кого залишилось найменше непроданих речей. Вони й стають переможцями, оскільки краще за інших рекламували свій «товар».
ДАВАЙТЕ ПОЗНАЙОМИМОСЬ!
Мета: Діалогічне і монологічне мовлення з опорою на особисті картки.
Клас ділять на пари, і кожен учень отримує бланк особистої картки:
Identity Card
Name..............................................................
Address..........................................................
Family............................................................
Favourite school subjects...............................
Hobbies..........................................................
Other interests................................................
Учні в парах ставлять запитання один одному, щоб заповнити бланк особистої картки свого партнера.
Після цього протягом кількох хвилин учні готують усні розповіді про своїх однокласників, а відтак представляють їх класу, використовуючи час від часу особисту картку як опору.
ЗАПИТАЙ МЕНЕ ПРО ЦЕ
Мета: Діалогічне мовлення типу інтерв'ю.
Кожний учень пише троє запитань, на які він хотів би відповісти. Зміст цих запитань може бути довільним або обмеженим (наприклад, ваші думки про що-небудь, ваші захоплення, ваші стосунки з іншими, плани на майбутнє тощо).
Після цього клас ділять на пари, співрозмовники кожної з яких обмінюються картками і формування пар учитель може використати прийом, описаний у грі №35. Кожен учень пише про три риси схожості і три риси відмінності від партнера. Залежно від віку та мовного рівня учні описують зовнішність, риси характеру, інтереси чи уподобання. Вони не показують один одному, що пишуть. Після цього вони з'ясовують, в чому полягає схожість між ними, і обговорюють це, погоджуючись чи ні. Далі вони в такий самий спосіб обговорюють, в чому полягає відмінність між ними.
Закінчують гру груповою бесідою, в якій учні розповідають учителеві, з ким вони спілкувались, які обговорили риси схожості й відмінності, в чому погодились один з одним, а в чому ні.
ДОПИТЛИВА МЕРІ
Мета: Удосконалення діалогічного і монологічного мовлення.
Учням заздалегідь дається завдання підготуватись переказувати який-небудь фабульний текст.
На уроці вчитель викликає одного учня і пропонує йому сісти перед класом і почати розповідь. Учням дається завдання переривати його розповідь в будь-якому місці, ставлячи запитання. Учень має, використовуючи фантазію, швидко відповісти на всі запитання і продовжити розповідь, яку знову переривають запитаннями. Виникає змагання оповідача з класом: клас перешкоджає закінчити оповідання, а він намагається, не упустивши важливих фактів, закінчити його і водночас відповісти на всі запитання.
Гра триває 7-10 хвилин. Якщо за цей час учень встигає закінчити оповідання, він стає переможцем, якщо ні, перемагає клас.
ЗНАВЕЦЬ ПРИСЛІВ'ЇВ
Мета: Повторення прислів'їв, діалогічне мовлення.
Ведучий учень виходить з класу, а інші загадують яке-небудь прислів'я. Повернувшись, учень ставить учасникам гри по черзі різні запитання (не більше 10). Кожен з них має дати відповідь, в якій було б вжито слово, що міститься у задуманому прислів'ї. Ведучий має відгадати це прислів'я. Хто відповів на запитання останнім, виходить з класу, і починається другий раунд. За відгадане прислів'я учню зараховується п'ять очок.
ХОРОШИЙ УЧИТЕЛЬ
Мета: Дискусія на тему «Найважливіші риси вчителя».
Учитель роздає учням картки, на яких записано п'ять професійних рис учителя:
A good teacher is able to maintain discipline;
— openly admits his mistakes or that he does not know something;
— is interested in his pupils, asks them about their homes and tries to help where possible;
— makes the pupils work hard and sets high standards.
Учні на власний розсуд мають пронумерувати ці риси залежно від їх важливості.
Тим часом учитель креслить на дошці таку таблицю:
Qualities |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
maintains discipline |
I |
II |
III |
IIIII |
IIII |
admits his mistakes |
|
• |
|
|
|
is interested in his pupils |
|
|
|
|
|
sets high standards |
|
|
|
|
|
makes his lessons interesting |
|
|
|
|
|
Далі учні називають свій номер кожної з рис, а вчитель вертикальними рисками відзначає на таблиці, скільки учнів вважають певну рису першою за важливістю, скільки — другою тощо. Наприклад, з 15 учнів, що брали участь у грі, один вважає, що підтримувати дисципліну — перша за важливістю риса, двоє учнів поставили її на друге місце і т. д. У ході опитування з'ясовується, які риси вчителя більшість учнів вважають найважливішими, а які мають найнижчий рейтинг.
Далі у груповій бесіді всі риси (чи деякі з них) обговорюються окремо, і учні, думки яких розходяться стосовно важливості тієї чи іншої риси, розпочинають дискусію, залучаючи до неї весь клас.
ВІДГАДАЙТЕ ЦЕ РЕЧЕННЯ
Мета: Діалогічне мовлення, аудіювання.
Учитель заздалегідь готує два види карток: а) з окремими реченнями (відповідно до кількості учнів у класі); б) з назвами тем для бесіди (менше, ніж учнів у класі).
Клас ділять на дві команди. Два представники кожної з команд сідають перед класом і витягують з першої купки картки з реченнями, які тримають у секреті один від одного і від своїх команд.
Учитель бере будь-яку картку з назвою теми і пропонує обом представникам поговорити на цю тему. Вони мають так повести розмову, щоб доречно було вжити речення, написані на їхніх картках.
Команди уважно слухають кожного представника і намагаються знайти «приховане» речення в учня з протилежної команди. Якщо їм здається, що речення відгадано, вони зупиняють розмову словом «Stop!» і називають його. За правильну відповідь команді зараховується очко. Якщо речення не відгадано, очко дістає протилежна команда. Протягом одного раунду кожна команда має право тільки двічі зупинити розмову словом «Stop!» Один раунд триває 3 хвилини.
Зразок речень на картках:
І like children.
I've never been to foreign countries.
My mother bakes a cake every Sunday.
You must be very careful when crossing the street.
I don't understand modern painting.
My brother hates porridge.
Зразок тем:
Watching TV. Profession
Family life Telephone communica-
School life tion
Fashion Sport
Air polution Shopping
ДЕ ВІН СКАЗАВ НЕПРАВДУ?
Мета: Діалогічне мовлення.
Клас ділять на групи по 5-6 гравців. Один учень з кожної групи виходить з класу, а решта учасників готує для нього п'ять запитань про шкільне життя. Важливо, щоб учні дійсно не знали відповідей на ці запитання.
Повернувшись, учні мають дати на чотири запитання правдиві відповіді, а один раз говорять неправду. Група має виявити, на яке запитання учень дав неправдиву відповідь, і довести, чому саме. Якщо група відгадала, стає переможцем, якщо ні, перемагає учень, який відповідав на запитання.
Гра закінчується груповою бесідою, в ході якої учні розповідають учителеві, які неправдиві відповіді своїх товаришів вони відгадали, а які ні.
ВИХІДНИЙ ДЕНЬ
Мета: Монологічне й діалогічне мовлення на тему «Вихідний день».
Клас ділять на групи по 4-5 учнів. Представник кожної групи виходить на кілька хвилин з класу. Ті, хто залишився, намагаються уявити собі, як учень, що вийшов з класу, провів останній вихідний день. Вони складають розповідь про це і записують її. Щоб розповіді не були занадто довгими, учні ділять день на чотири часові відрізки.
Потім запрошені до класу учні підходять до своїх груп і за допомогою загальних запитань намагаються з'ясувати, чи дійсно їх товариші робили у зазначений відрізок часу те, що написано в розповіді. За кожну правильно відгадану дію групі зараховується очко.
ЗАГАЛЬНІ ВИБОРИ
Мета: Розвиток діалогічного і монологічного мовлення.
Учитель оголошує учням, що сьогодні на уроці у них відбудуться жартівливі вибори «Президента» класу. Клас ділять на кілька груп. Залежно від кількості учнів у класі їх може бути від трьох до п'яти. Кожна група вирішує, яку політичну партію вона представлятиме. Це можуть бути реальні чи уявні партії, наприклад, The Dog Lovers' Party; Ice-cream Lovers' Party тощо. Учитель стежить, щоб назви партій не повторювались. Кожна група обирає кандидата в «Президенти» і готує для нього передвиборну промову (10-12 речень). Потім кандидати по черзі виступають перед виборцями і відповідають на їхні запитання. Далі проводяться вибори (відкритим чи таємним голосуванням), в результаті яких обирається «Президент» класу.
ГАРАНТІЇ
Мета: Монологічне і діалогічне мовлення на тему «Людина. її життєві цілі і цінності».
Клас ділять на дві рівні групи. Одна з них — брокери, друга — клієнти. Брокери продаватимуть гарантії, які забезпечать покупцям досягнення певних цілей у житті. Кожен брокер отримує список гарантій з «цінами», наприклад:
Health guarantee — 60 Friendship guarantee — 30
Popularity " — "— 30 Love " — " — 60
education " — "— 30 Long life " — " — 50
Wealth " — '— 30 Career " — " ~ 40
У списку зазначено, яку саме гарантію продаватиме кожний брокер. За 3-4 хвилини брокери готують коротку розповідь про важливість для людини гарантій, які вони продаватимуть. Клієнтам пропонується подумай, чого насамперед вони хотіли б досягти у своєму житті.
Далі брокери й покупці сідають одні напроти інших. Брокери по черзі розповідають про переваги своїх гарантій і називають їхню піну, яку клієнти записують у свої блокноти. Потім клієнтам пропонується протягом однієї хвилини обдумати, які саме гарантії вони хотіли б купити на свої 1000 грошових одиниць. Після цього вони підходять до брокерів і «купують» ці гарантії. Брокери роблять позначки, скільком клієнтам вони «продали» свою гарантію. Результати продажу в порядку черговості гарантій записують на дошці.
Учні, які виконували роль клієнтів, пояснюють свій вибір гарантій.
Цю гру можна повторити, помінявши ролями групи учнів.